Zuid Afrika

De vlucht naar Kaapstad verliep voorspoedig en ik werd opgepikt door iemand van de organisatie waarmee ik mijn motor heb verscheept. Op de farm even snel kijken of mijn motor er inderdaad stond en mijn bed in. Ik word de volgende ochtend wakker en zie in de tuin een hele kleinen motor staan (Honda Monkey), kleine wieltjes en een motor van 90 cc. Ernaast staat een tentje, de rits gaat open en er komt een Japans uitziende knul naar buiten. Ik herken hem, volgens mij heb ik hem ontmoet in 2019 hoog in de bergen in Tajikistan. Ik scroll snel door de foto’s op mijn telefoon totdat ik een foto van hem gevonden heb en laat die aan hem zien. Hij kijkt mij aan en begint hard te lachen om vervolgens foto van mij op zijn telefoon te laten zien. Wat een toeval om elkaar twee keer tegen te komen in verschillende uithoeken van de wereld. We ontbijten samen en  delen verhalen over de laatste jaren op de motorfiets. 

Mijn motor ziet er goed uit en ik ben een uurtje of wat bezig om alles klaar te maken. Het is overigens best wel koud. Vroeg voorjaar hier. De temperatuur komt met moeite boven de 10 graden uit. Ik spreek ook nog even met Duncan, de eigenaar van de farm voor de lokale info. Gelet op de temperaturen is het beter om eerst maar naar het noorden te rijden, richting zon (zuidelijk halfrond). De motor start in één keer en ik maak even een ommetje om te kijken of alles werkt en de accu op te laden. Na 150km door de omgeving ben ik weer terug op de farm en duik mijn bed in. Morgen op tijd weg.

Ik rijd de volgende morgen rond 07:30 uur het terrein af en mijn dashboard geeft 7,5 graden aan. Gelukkig had ik op het laatste moment de binnenjas van mijn motorpak nog ingepakt en daar ben ik nu blij om. Vandaag kleine 500 kilometer doorgaande weg voor de boeg, rechtuit en wennen aan het links rijden. 

In de buurt van Springbok vind ik een plekje op een camping. Mijn tentje staat binnen 10 minuten en mijn buurman is een Amerikaanse knul die na zijn studie nu een rondreis op de fiets aan het maken is. Alle restaurants zijn gesloten op zondag maar er blijkt in het dorp toch nog een supermarkt open te zijn. Ik haal wat bier (zin in) en chips en tref bij terugkomst nog een nieuwe buurman aan. Een Duitse knul, zelfde verhaal: studie afgerond en op de fiets nu onderweg van de Zuidkaap (zuidelijke puntje Africa) naar de Noordkaap in Noorwegen, zijn eerste week. Gelukkig had ik een sixpack bier meegenomen. Twee biertjes de man en praten onszelf de avond in. Bokkoud, dus we liggen allemaal om half negen in onze slaapzak. Afgelopen nacht was er zelfs nog nachtvorst

De grens is slechts een uurtje rijden en de overgang gaat soepel. Ik tref een busjes met 20 Nederlanders die georganiseerd op reis zijn, verbazing alom om een Nederlands kenteken tegen te komen. Ik had een mooie rivier lodge gezien net over de grens en stop daar voor de lunch. Komende de Nederlanders daar ook uitgerekend aan dus met twee stellen geluncht.

 

Vanaf nu is het klaar met het asfalt, er wacht voornamelijk gravel en zandwegen. Na een kilometer of 50 begin ik aan het gravel te wennen. Niet te hard en goed blijven kijken waar er mul zand is. Deze wegen worden redelijk goed onderhouden maar waar wij af en toe een gat in de weg hebben kom je hier stukken met zand tegen. Zand en de motor gaan niet zo goed samen. Tenzij je heel erg geoefend in off road rijden bent, daar ligt dus een klein probleempje. Ik vind een prima overnachtingsplek met restaurant en al. Allemaal four wheel drives en mensen die op safari zijn. De tuin van het resort/camping staat vol met oude auto’s, de bomen groeien er door heen.

Vanaf hier een plan maken voor de rest van Namibië. De temperatuur is in ieder geval goed, vanmiddag een aangename 25 graden. 

 

Geef je nu op voor een automatische email. Elke keer als er een nieuwe Blog wordt geplaats krijg je een e-mail. 

Loading

Geef je nu op voor een automatische email voor wanneer er een nieuwe Blog wordt gepost.